Het moet niet gekker worden. Vorige week zat ik bij een cliënt thuis om een indicatie te stellen, voor een ongecontracteerde zorgorganisatie. De cliënt had even haar klantnummer van de zorgverzekering niet bij de hand (deze had ik wel nodig om de machtiging in te vullen). Hierop belde de dochter van de client naar een niet nader te noemen zorgverzekering.
Na ongeveer 15 minuten in de wacht te hebben gestaan, kregen we iemand van de zorgverzekering aan de lijn. Ik zeg we, omdat de dochter de luidspreker had aangezet, waardoor ik mee kon luisteren. Ik zat al met mijn pen in de aanslag om het relatie nummer op te schrijven, maar het gesprek kreeg een onverwachte wending.
In plaats van dat het een kort en efficiënt gesprek werd, kwamen er eerst vragen over waarom een ongecontracteerde partij.
“Waarom kiest u voor een ongecontracteerde zorgorganisatie? Omdat de gecontracteerde zorgorganisaties geen ruimte hadden voor deze zorgvraag.”
“Heeft u zorgorganisatie “B” al geprobeerd. Een zorgorganisatie die niet in de regio zorg verleende waar ik de indicatie voor stelde, overigens wel gecontracteerd.”
“Ik zie dat organisatie “A” niet op de lijst staat. Is er wel een contract aangevraagd met ons?
De organisatie waar ik de indicatie voorstelde stond niet op de lijst, want tja… ongecontracteerd.”
Inmiddels hadden we nog steeds geen cliëntnummer en voelde ik mijn bloeddruk al ietsje borrelen. Ik besloot om deel te nemen aan het gesprek.
“Nee, de organisatie is niet gecontracteerd, levert kwalitatief goede zorg, dus niet elke organisatie hoeft gecontracteerde te zijn, toch? Overigens weet u ook wel dat inmiddels veel zorgorganisaties vol zitten en we dus blij mogen zijn dat organisatie A wel de zorg kan leveren. Owja, oke, mag ik nog even de cliënt aan de lijn”
Toen dacht ik nu komt ein-de-lijk het relatienummer die nodig was voor de machtiging.
“Ik zie dat u met uw verzekeringspakket 80% van de zorg vergoed krijgt. U moet de rest dus bijbetalen. Maar als u een ander verzekeringspakket neemt dan krijgt u 90% vergoed. Dus dan hoeft u minder bij te betalen.
Ik viel nog bijna net niet van de bank…. Gelukkig had ik van tevoren verteld dat een cliënt nooit hoeft bij te betalen. Op dat moment was de dochter het ook wel zat en nadat eindelijk het relatienummer boven tafel kwam, was het gesprek ten einde.
Dat bepaalde zorgverzekeringen loederig zijn dat wist ik wel, maar dit was toch weer het bewijs.